Kőr Dáma Egyesület

A 19 éve fennálló Debreceni Kőr Dáma Egyesület 150 aktív, értelmiségi pályán dolgozó női tagot tömörít. Az elmúlt közel két évtizedben  egyesületünk értékközvetítő szerepet vállalt Debrecen kulturális és társadalmi életében. A kor igényeihez alkalmazkodva a szervezetet folyamatosan megújítjuk, így idén például útnak indítjuk a Nem csak álom! Te is lehetsz példakép! középiskolai roadshow-t, a CS.A.K dizájn elnevezésu, dizájnereket tömörítő vásárt, valamint a CS.A.K. egy est?! kerekasztal-beszélgetéseket is.

CS.A.K. egy nő?!

A Debreceni Kőr Dáma Egyesület 2016-ban indította útjára a nagy sikerű, CSalád.Anya.Karrier. egy NŐ?! c. konferenciasorozatot azzal a céllal, hogy a társadalom szélesebb és szűkebb egységeiben; a családok életében nyitott társadalmi párbeszéd induljon el a hagyományos női-férfiszerepek; a család, anya, nő, karrier viszonyrendszerének újraértelmezése kapcsán.

Nem CS.A.K. álom!

Te is lehetsz példakép!

Kezdeményezésünk a középiskolás korosztályt célozza meg. Nyitott párbeszédet szervezünk, személyes példákon keresztüli beszélgetéseket folytatunk az identitáskeresés, a megfelelő célok kijelölése, pályaorientáció, a párkapcsolati és egyéb emberi kapcsolatok témaköreiben.

CS.A.K. Design?!

CSAK Design, mert valódi, igényes, minőségi, egyedi, tervezői darabokkal találkozhatsz. CSAK Design, mert ez Debrecené, a debreceni dizájnerektől. CSAK Design, mert egy helyen találkozhatsz tervezőkkel, művészekkel. 

CS.A.K. egy könyv?!

Könyvajánló a Pagony könyvesbolttal együttmuködve. Könyvajánlókat teszünk közzé a 12-18 éves lányok tabu-témáit feszegető, nőket, és egyéb társadalmi kérdéseket érintő témában. Célunk, hogy népszerűsítsük a könyvolvasást a mai digitalizált világban.

Család-OK Országos Koncertje

Több száz család zenélt és közel ezer család hallgatta a Család-OK Országos Koncertjén felcsendülő dallamokat 2018. január 14-15-én: országszerte, Körösszegapátitól Balatonfüredig templomokban, iskolákban, jégpályán, sot még piacon is koncerteztek a zenekedvelő családok. A Debreceni Kőr Dáma Egyesület által szervezett hangverseny-sorozat fő célja az volt, hogy a Családok évében még inkább összekösse a családokat, összehangolja a generációkat: unokák, nagyszülők, szülők együtt adtak koncertet a Családok éve vidéki nyitóeseményén szerte az országban.

CS.A.K. egy mese?!

Önálló weboldalunk indul hamarosan, ahová bármely család beküldheti saját, személyes történetét. A kezdeményezés lehetőséget teremt arra, hogy a családok újraéljék közös élményeiket és az egymástól távol élő családtagokat „összekapcsolja” az online térben.

CS.A.K. egy est?!

Néhány perces színházi jelenetek formájában állítunk majd tükröt a mindennapok családi történéseinek. Az ihletet Janikovszky Éva A lemez két oldala c. műve adja.



"Mindig a csodára vágyom"

2013. március 26, Kedd

Nagy megtiszteltetésben volt része a Debreceni Kőr Dáma Egyesület tagjainak, hiszen a Mózes, avagy a tízparancsolat debreceni bemutatójának előestéjén köreiben köszönthette a darab megálmodóját, Markó Ivánt, Kossuth –díjas koreográfust és balettmestert.

Sok hasznos információt írhatnék Markó Ivánról, mint például azt, hogy tánctanulmányait az Állami Balett Intézetben végezte, vagy a Magyar Állami Operaház tagjaként eltáncolta számos romantikus és klasszikus darab férfi balett főszerepét, majd Béjart brüsszeli társulatához csatlakozik, eltáncolja a Tűzmadarak címszerepét, 1974-ben a világ 10 legjobb táncosa közé választják, 1979-ben megalapítja a Győri Balettet, 1983-ban Kossuth-díjat kap, és még sorolhatnám. Én mégis inkább ennek a különleges hangulatú estnek azokat a tanításait említeném, amelyeket ajándékként átadott nekünk a mester.
A beszélgetés rögtön egy erős megnyilatkozással kezdődött; „Soha nem voltam magányos, mindig velem volt az Isten”. Igazán meghitt percek következtek, miközben a világ gyorsaságáról megfeledkezve egyre közelebb kerültünk hozzá. Beavatott minket Istennel való szoros és misztikus kapcsolatába… felolvasott a „ A magány mosolya” című készülő könyvéből. Vallja, hogy „ember embert nem tud megváltoztatni, arra csakis önmaga és a Jóisten képes”, egy másik ember tud segíteni, odafigyelni, szeretni, de megváltoztatni nem. „A tízparancsolat az egyetlen törvény, ami emberré teszi az embert”. Ennek hatására minden este elgondolkodik azon, hogy hogyan tudná a rosszat levetni és hogyan tudná holnap továbbvinni a jót. Csodálatos gondolatok. Azt hiszem, ha ezt és csakis ezt megtanulnánk tőle, és ha sikerülne betartani legalább a tízparancsolat felét, gyógyulhatna a világ.

A beszélgetés során különböző emlékfoszlányok is felsejlettek a múltból. Nagyon megható volt, amikor elmesélte, hogy gyermekként félt az imaháztól és ezért kitalált egy mesét; amikor rossz a Jóisten leveszi egyik, másik, harmadik, negyedik ujját róla, de az ötödiket mindig rajta hagyja. Kirajzolódott előttünk egy mindenre elszánt, erős akaratú kisfiú, akit kétszer is elutasítottak a balettintézetből avval a mondattal, hogy „A kisfiú alkalmatlan a táncra”. Az első visszautasításnál elvesztette a mestereibe vetett hitét, fél évig nem tért magához, ami nem csoda, hiszen három éves korától arra készült, hogy táncos legyen. Majd harmadszorra protekcióval mégis bejutott az intézetbe, ahol szívós munkába kezdett. Hihetetlen felelősségtudat alakult ki benne, elhatározta, ha már nem bízik a mestereiben, akkor lesz ő saját maga mestere. Rengeteget edzett, szinte kifacsarta a testét. Elmesélte, hogy nyolc éven keresztül a szülei ágyának deszkáján gyakorolt minden este, miközben ők már aludtak. Kifaragta, a táncra alkalmassá formálta a testét.

Megtudhattunk részleteket a Béjart társulatban eltöltött éveiről is, elmesélte például, hogy rögtön a kezdetekkor elkövette a „hiúság bűnét”. Történt ugyanis, hogy új tagként, tele ambícióval megnyeri a presztizsként mindig megtartott forgóversenyt, melynek következtében „életre szóló ellenségeket” szerez a társulatban. Majd megkapta a Tűzmadár címszerepét. „A Tűzmadár életem szerepe, a tűzmadár a költészet és szabadság madara, minden, amit szeretek, soha nem hal meg”. Minden egyes előadás végén úgy érezte, hogy nem bír felkelni, hihetetlen fizikumot kíván meg ennek a szerepnek az eltáncolása. Az egyik amerikai turné során, amikor már három hete ezt mutatták be, az utolsó előadás után nagyon begörcsöltek az izmai. Az egyik kollégájától kapott egy krémet, amitől ugyan a teste engedelmeskedett a lelkében mégis megmaradt a görcs. Majd előadás közben, pár taktus után egyszer csak úgy érezte, hogy bármit megtehet, mintha repült volna, a közönség végig tapsolt. „Mindig a csodára vágyom, az elégit ki”, vallja a mester.
Az előadás után, miközben a szálloda felé tartott, Amerika fényeit nézve egyszerre egy nagyon üres és magányos érzés kerítette hatalmába. Nagyon egyedül érezte magát, hiába csodálta a világ, ő rájött arra, hogy nem akar egyedül lenni, „nem akarok egyedül repülni”. Ekkor jött rá, hogy neki kell egy csapat, ezt viszont csak ott lehet építeni, ahol, mint mondta „ismered a kultúrát, történelmet egy nyelvet beszéltek.” Ekkor döntötte el, hogy hazajön. A többit ismerjük…

Májusban kerül bemutatásra a fővárosban következő munkája az Ember tragédiája. A produkció megvalósításának részletei kötik most le a mindennapjait. Madách klasszikus művének feldolgozása során jött rá, hogy mint mondta „… az embertől nem félek, csakis Istentől, hogy megfelelek e, mert az meghatároz…”

Az est végén az elgondolkodtató szavak és a díszletek között járkálva már nagyon vártam a Mózes, avagy a tízparancsolat bemutatóját. Másnap este a darab után csak arra tudtam gondolni, amit a mester mondott: „mindig a csodára vágyom, az elégít ki”. Ott, akkor, azokban a percekben, ahogy a tízparancsolat ősi értéke átjárta a testünket és a gondolatainkat, megtörtént a csoda. Köszönöm.

Polgár Mariann

Partner oldalaink



CS.A.K. egy blog


Debreceni Kőr Dáma Egyesület

Fontos, hogy számunkra értékes és hasznos témákkal foglalkozzunk, de szükségesnek találjuk azt is, hogy együttérzéssel forduljunk fontos társadalmi kérdések, közösségek felé. Büszkék vagyunk arra, hogy ezt Debrecenben tehetjük, és hogy a megalakuláskor megfogalmazott céljaink folyamatosan új értelmezést nyerhetnek.

TOP